Kryzys energetyczny pokazał potrzebę szerszego spojrzenia na dostępność mieszkalnictwa w Polsce, uwzględniającego nie tylko koszt zakupu czy wynajmu mieszkania, ale też całkowite koszty jego utrzymania. Rosnące ceny energii sprawiły, że wiele obywateli dostrzegło ograniczenia dotychczasowych modeli zaspokajania potrzeb mieszkalnych, które wiążą się z wysokimi kosztami bieżącego utrzymania. Dotyczy to na przykład wykorzystania nieefektywnych energetycznie nieruchomości, ale też samotnego zamieszkiwania przez seniorów w budynkach przystosowanych do rodzin wielopokoleniowych. Dyskusje w ramach panelu pokazały, że obywatele są otwarci na nowe modele, dostosowane do zmieniających się potrzeb. Jednocześnie oczekują oni większego zaangażowania podmiotów publicznych w zapewnienie dostępnych mieszkań wykraczające poza standardowe praktyki.
W rekomendacjach panelu wśród rozwiązań służących wzrostowi podaży mieszkań można znaleźć m.in. zaangażowanie podmiotów publicznych (w tym spółek Skarbu Państwa) w szersze wykorzystanie ich nieruchomości na cele najmu społecznego, wsparcie dla gmin w zakresie tworzenia Społecznych Agencji Najmu, tworzenie zachęt do współpracy deweloperów i samorządów lokalnych w modelu „lokal za grunt” czy też adaptację pustostanów w budynkach niemieszkalnych na cele mieszkaniowe. Rekomendacje zwracają też uwagę na potrzebę zapewnienia dobrego standardu energetycznego mieszkań objętych powyższymi działaniami. Warto też podkreślić szereg rekomendacji dotyczących zapewnienia dostępnych mieszkań dla seniorów, na przykład wsparcie powstawania mieszkań „złotej jesieni”, udostępnienie lokali zastępczych o wyższym standardzie czy też ułatwienie funkcjonowania modelu „najem za opiekę”.
Przez wiele lat programy wsparcia były skierowane przede wszystkim do budynków jednorodzinnych, a modernizacja budynków wielorodzinnych pozostawała poza radarem polityki publicznej. Dotyczyło to zarówno instrumentów krajowych, jak Fundusz Termomodernizacji i Remontów, jak i unijnych, realizowanych w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych. Sytuacja ta istotnie zmieniła się po wprowadzeniu programu „Czyste Powietrze”, który w ostatnich latach stał się flagowym narzędziem modernizacji budynków w Polsce. Kolejne zmiany w programie zwiększały skalę dostępnego wsparcia, premiowały zeroemisyjne rozwiązania oraz zwiększały intensywność dotacji dla gospodarstw domowych o niskich dochodach. Podobna zmiana nie zaszła jednak w przypadku wsparcia dla budynków wielorodzinnych.
Werdykt panelu obywatelskiego wskazuje na potrzebę dalszego usprawniania działań państwa w obszarze modernizacji energetycznej budynków jednorodzinnych, szczególnie pod kątem walki z ubóstwem energetycznym (patrz rekomendacja nr 4). Jednocześnie jednak zakres sformułowanych rekomendacji wskazuję na potrzebę uwzględnienia potrzeb mieszkańców budynków wielorodzinnych. Wśród wskazywanych działań pojawiały się zarówno te dotyczące stworzenia nowych instrumentów wsparcia modernizacji energetycznej budynków wielorodzinnych i zabytkowych, jak również oczekiwanie ułatwienia dostępu do inwestycji w OZE w ramach wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, a także wsparcie zarządców nieruchomości w zakresie poprawy kwalifikacji dot. oszczędzania energii.
Co dalej?
Potrzebna jest szeroko zakrojona dyskusja o nowych modelach zwiększania dostępu do mieszkalnictwa oraz dostosowywania go do zmieniających się potrzeb starzejącego się polskiego społeczeństwa, która następnie powinna przełożyć się na pakiet działań obejmujący zarówno bezpośrednią aktywność administracji centralnej, jak i ramy dla inicjatyw pozostałych podmiotów publicznych oraz zaangażowania sektora prywatnego. Zmiany powinny być skupione na dwóch obszarach:
- wzrost skali oraz jakości mieszkalnictwa społecznego, z zaangażowaniem nowych interesariuszy,
- pakiet rozwiązań dla seniorów.
Wydaje się, że takiej rozmowy jak dotąd brakowało po części z powodu przekonania decydentów o niskim zainteresowaniu obywateli nowymi rozwiązaniami. Wyniki panelu wskazują jednak na dużą otwartość na innowacyjne rozwiązania wykraczające poza proste modele stosowane do tej pory. Niezwykle istotne jest jednak wypracowanie akceptowalnego kształtu nowych rozwiązań oraz sposobu ich komunikowania we współpracy z obywatelami. Dotyczy to zarówno działań zwiększających podaż mieszkań społecznych, jak i nowych rozwiązań dla seniorów. Celem powinno być zaproponowanie obywatelom nowych sposobów na godne zaspokojenie ich potrzeb mieszkaniowych, pozwalające na ograniczenie ich kosztów utrzymania, a co za tym idzie – systemowo ograniczające problem ubóstwa energetycznego i szerszego wykluczenia społecznego.
Niezbędne jest także nowe spojrzenie na instrumenty wsparcia modernizacji budynków wielorodzinnych, uwzględniające szerszą perspektywę transformacji energetycznej. Oznacza to nie tylko ułatwienie szerszego wykorzystania rozproszonych źródeł energii, ale też powiązanie modernizacji budynków wielorodzinnych ze zmianami w systemach ciepłowniczych – co w praktyce wiąże się z dodatkowymi inwestycjami w poprawę efektywności energetycznej oraz dostosowanie budynków do niskotemperaturowych sieci ciepłowniczych. Wymagać to będzie nie tylko nowych instrumentów wsparcia, ale też zapewnienia bodźców do systemowej modernizacji ciepłownictwa, obejmującego również inwestycje w modernizację budynków wielorodzinnych podłączonych do sieci.
Powyższe zmiany będą wymagały kompleksowych działań:
- modyfikacja istniejących (np. Fundusz Termomodernizacji i Remontów) oraz uruchomienie nowych instrumentów wsparcia,
- wypracowanie i upowszechnienie dobrych praktyk w zakresie modernizacji budynków wielorodzinnych (w tym zabytkowych) do standardu zeroemisyjnego,
- systemowa reforma ciepłownictwa (np. kwestia taryfowania), która będzie wynagradzała zapewnienie pożądanego komfortu cieplnego, a nie dostarczanie określonego wolumenu energii do ogrzania budynku.
W przypadku każdego z tych działań ważne będzie włączenie obywateli i wspólnot lokalnych w celu zweryfikowania atrakcyjności i akceptowalności proponowanych zmian.