Obecność tych dwóch czynników w społecznym myśleniu o energetyce (przyp. red: światopoglądowe uwikłanie stosunku Polaków do kwestii polityki energetycznej oraz racjonalność ekonomiczna) wskazuje, że coraz trudniej będzie politykom i branżowym grupom interesów decydować o przyszłości energetyki bez aktywnego udziału opinii publicznej oraz zaangażowanych ideowo środowisk społecznych – czytamy w artykule Piotra Ruszkowskiego opublikowanego na łamach portalu energia.rp.pl.
Nie można dłużej odkładać działań na rzecz podmiotowego traktowania klientów koncernów energetycznych – pisze autor tekstu i proponuje trzy rozwiązania:
- w skład rad nadzorczych spółek energetycznych należy włączyć przedstawicieli odbiorców indywidualnych (procedura losowania)
- konieczne jest powołanie paneli klientów (przykład Fundacji Stocznia), które będą odgrywać rolę społecznych konsultantów dla ważnych decyzji, podejmowanych przez zarządy spółek
- ważne znaczenie ma wprowadzenie formuły „wysłuchania publicznego”, którego uczestnikami byliby przede wszystkim przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz środowisk eksperckich.”
Zachęcamy do lektury całego artykułu dostępnego na stronie. Raport z panelu obywatelskiego, na który powołuje się autor, dostępny jest tutaj, a 5 kluczowych wniosków płynących z procesu umieściliśmy tutaj. Zapraszamy także na stronę, którą Fundacja Stocznia uruchomiła podczas organizacji największej w historii serii wysłuchań publicznych – w sprawie Krajowego Planu Odbudowy (zobacz stronę).