Co artysta ze Sieny chciał powiedzieć – czyli Polacy patrzą na alegorię Dobrych i Złych Rządów

16 listopada 2022 | Ogólnopolski panel obywatelski

To precyzyjnie spleciona opowieść o złych rządach. Siena, z której pochodzi ten obraz, była wtedy w czymś w rodzaju chwiejnej równowagi między republiką a władzą autorytarną. Mniej więcej tak, jakby była ilustracją do Preambuły naszej Konstytucji.

Nie jestem historykiem, w szczególności nie jestem historykiem sztuki. Sporo ryzykuję zapuszczając się na cudze terytorium, bo chcę przedstawić interpretację dzieła sztuki powstałego w XIV w. w Sienie na północy Włoch – chodzi o Alegorię Dobrych i Złych Rządów namalowaną przez Braci Lorenzettich.

Może trudno w to uwierzyć, ale właśnie o tym obrazie rozmawialiśmy nie dalej jak tydzień temu w grupie ok. stu losowo wybranych osób z całej Polski – uczestników panelu obywatelskiego w sprawie ubóstwa energetycznego.

To był rodzaj wstępu do następujących później dwudniowych dyskusji, które zakończyć ma werdykt ze strony uczestników dyskusji. Ta stuosobowa grupa to rodzaj Polski w pigułce i w tym sensie można powiedzieć, że Polacy patrzą na sieneńskie freski.

Po co? O tym poniżej. W tej sprawie czuję się nieco pewniej.

Przeczytaj cały artykuł Kuby Wygnańskiego dla OKO.press

Skip to content